...jest pusty
Jak twierdzi Alina Biała: "Prosty muzyczny przekaz jest pierwszym doświadczeniem artystycznym człowieka (...). Na podstawie rodowodu obydwu pojęć można stwierdzić: Dawno, dawno temu literatura i muzyka istniały wespół z tańcem. W etymologii nie znajdziemy jednak argumentów rozstrzygających, czy moment pojawienia się obydwu sztuk był poprzedzony wrażeniem dźwięku, czy doświadczeniem słowa. Z całą pewnością obydwa elementy były sprzęgnięte, kiedy każde z nich stawało się zaczynem przeżycia artystycznego". Muzyka w kontekście literatury to nie tylko próba definicji muzyki czy dźwięk i intonacja. Autorka w swoich impresjach i poszukiwaniach tak naprawdę przybliża nam wszelakie motywy związane z dźwiękiem i zapisane w utworach literackich. A zatem na początku była cisza. A potem słuchanie niesłyszalnego i inspirowanie się dźwiękami natury. Rola chórów w starożytnym teatrze i znaczące postaci wędrownych pieśniarzy. Słowo jako brzmienie i znaczenie, melodia głosek i rytm wiersza to z kolei wprowadzenie do muzyczności języka i partytur literackich, jaką będzie chociażby wiersz dźwiękowy. Wzajemne przenikanie się dzieł literackich i muzycznych we właściwej korespondencji sztuk to osobne rozdziały tej książki. Nie można również zapomnieć o instrumentach muzycznych, muzykach, kompozytorach, dyrygentach, orkiestrach i koncertach, których barwne opisy można licznie odczytywać w literaturze. I oczywiście ważna postać odbiorcy. Do książki dołączona została płyta z utworami korespondującymi z tekstami, do których odnosi się autorka. Najpiękniejsze, znane niemalże wszystkim utwory Schuberta, Vivaldiego, Bethovena, Bacha, Chopina oraz wielu innych, to prawdziwa gratka dla melomanów!
Wydawnictwo
SFINKS
Rok wydania
2011
Liczba stron
594
Dla tego produktu nie napisano jeszcze opinii!
Napisz opinięWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.