...jest pusty
Strona głównaPodręczniki, Publikacje okołopodręcznikowePomoce dla nauczycieliInneNiedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
To ciekawa książka, przedstawiająca jeszcze jedną, mało znaną metodę pracę z osobami ze spektrum autyzmu. Powstała ona w ramach pierwszej edycji studiów podyplomowych Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie Diagnoza i terapia osób z autyzmem oraz Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem i ich rodzin.
W budowaniu relacji społecznych i rozwijaniu komunikacji niezbędna jest różnorodność i spontaniczność, a do tego potrzebne jest doświadczanie wielu różnorodnych relacji z ludźmi. Taką sposobność osobom ze spektrum autyzmu daje praca metodami niedyrektywnymi, które są prawie nieznane w Polsce.
Niedyrektywność rozumiemy tu jako antonim dyrektywności, czyli dawania wskazówek, wytyczania postępowania, wskazywania. Mistrzem takiej pracy była Hanna Olechnowicz. Pisząc o niedyrektywności, oprócz postawy niekierowania zachowaniem dziecka, Olechnowicz kładła wyjątkowy nacisk na jakość podmiotowej relacji pomiędzy dzieckiem i terapeutą, relacji pełnej uważności, zaangażowania, intuicji i wielu kompetencji. W pracach tej autorki odnajdujemy bezwarunkowy szacunek dla każdego dziecka, przekonanie, że wie ono najlepiej, co jest korzystne dla jego rozwoju.
Prezentowana książka jest próbą przedstawienia Czytelnikowi tych metod pracy z dzieckiem z autyzmem, które uznano za wartościowe ze względu na ich aspekt niedyrektywności i budowania relacji. Niedyrektywność jako sposób pracy z dzieckiem często spotyka się z krytyką, szczególnie z powodu obdarzania dziecka dużym zakresem swobody. Celem tej publikacji nie jest odpieranie ataków, a jedynie przedstawienie koncepcji pracy z osobami z autyzmem w powszechnie obowiązującym paradygmacie humanistycznym.
Wydawnictwo
FRASZKA EDUKACYJNA
Rok wydania
2015
Dla tego produktu nie napisano jeszcze opinii!
Napisz opinięWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.